Vrachtfietsen

De bakfiets is sinds enige jaren aan een revival toe en wij weten waarom!

Iedereen is het er over eens, we slepen ons van verkeersinfarct naar verkeersinfarct en zijn als maatschappij op zoek naar oplossingen. Veel te veel verplaatsingen zijn relatief beperkt in afstand maar worden toch met de auto afgelegd. Veel te vaak word er de auto genomen om eventjes naar de stad of naar de supermarkt te gaan. De bakfiets kan een waardevol alternatief zijn zonder aan comfort te moeten inboeten of hopeloos tijd te verliezen.

Zeker de elektrisch ondersteunde bakfiets kan een absolute meerwaarde zijn voor zij die één of meerdere kinderen tot aan de school of crèche dienen te brengen. De kids zelf vinden het super leuk om ’s ochtends in de bak te springen en door vader of moeder tot aan de school gebracht te worden. Vader en moeder vinden het dan weer best makkelijk dat ze niet langer moeten aanschuiven in de file en hopeloos moeten zoeken naar een veilig plaatsje om de kinderen te laten in- of uitstappen.

Ook de zuivere vrachtfiets komt terug in het straatbeeld. Onafhankelijk opererende fietskoeriers zagen er jaren geleden al de voordelen van in en sinds enige tijd bestuderen de grote koerierbedrijven ook de mogelijkheden. Zij zien onder meer veel kansen in hun zogenaamde “last mile”, het laatste korte traject dat een pakket aflegt alvorens bij zijn bestemmeling te arriveren. Andere professionelen, gaande van traiteurs tot loodgieters volgen.

De klassieke bakfiets gebouwd uit zwaar staal en met die typische houten bak bestaat nog steeds maar deze moet het meer en meer afleggen tegen het moderne equivalent. Verschillende bedrijven legden zich de afgelopen jaren toe op het bouwen van een bakfiets en onderzochten de mogelijkheden. Ze dachten goed na over ergonomie, stabiliteit en gebruiksgemak. Meestal werken ze met enkele basisontwerpen die dan opgebouwd en afgewerkt worden zoals de klant het graag heeft. Wat de klant wil vervoeren is de vraag die daarbij centraal staat.

We werken bij ons in de winkel met Douze, het bedrijf van Thomas Coulbeaut. Alvorens Thomas zijn eigen bedrijf opstartte werkte hij jarenlang als product-designer voor onder meer Yamaha. Met zijn ontwerpen won hij een aantal prestigieuze internationale prijzen op het gebied van mobiliteit.

Douze bouwt hun model Messenger in drie verschillende lengtes en tal van afwerkingsgraden. Uiteraard is er ook een variant bij waarmee je de bak voor de kinderen volledig kan afsluiten zodat ze volledig droog en beschermd tegen de koude zitten.

Kan je niet wachten om de Douze fietsen al eens te bewonderen, neem alvast een kijkje op de website van Douze Cycles.

Spring gerust binnen voor een woordje uitleg en een testrit.