Een fiets is pas klaar als de klant tevreden is

Onze werkplaats

Sinds een zestal jaar beschikken we over een nieuw en ruim bemeten atelier waar de opbouw, het onderhoud of de herstelling van jouw fiets optimaal kan verlopen. Ieder heeft er zijn eigen werkplek, zijn eigen gereedschap en zijn eigen computer en kan zich zo 100% geven voor de fiets. We beschikken er over alle mogelijke fietstechnische gereedschappen waar een fietsenmaker van kan dromen en kunnen zo de kwaliteit en service garanderen die men van ons verwacht.

Het atelier staat onder leiding van Adriaan Govaerts, man uit één stuk, goed voor vele jaren ervaring en zelf gelukkig ook nog altijd enthousiast fietser. Hij laat zich helpen door twee mechaniekers en samen vormen zij een geölied team waar iedereen zijn plaats kent. De atelierwerking voorziet in voldoende draagkracht zodat wij onze klanten ook in het drukke seizoen snel en efficiënt kunnen helpen indien nodig. Naast het atelier bevindt zich ons magazijn waar de onderdelen op voorraad gehouden worden.

In het atelier geven we ook workshops voor onze klanten. Inschrijven kan na afspraak.

Pierre & Adriaan in het atelier

Onze aanpak

Het eerste onderhoud is bij de aankoop van een nieuwe fiets inbegrepen. Het gebeurt na een inrijperiode van drie tot zes maanden. Gedurende de inrijperiode rekken je kabels, zetten de spaken zich en wilt een ketting al eens wat spanning verliezen. Allemaal geen erg op de korte termijn maar wel heel erg als je het zomaar blijft negeren. Ook als je niets hoort of merkt is het belangrijk dat je het eerste onderhoud laat uitvoeren. Maak gebruik van het eerste onderhoud om eventueel je positie op de fiets te laten aanpassen.

Wie dagelijks met de fiets op de baan is heeft ieder jaar minstens één groot onderhoud en minstens één klein nazicht nodig. Probeer een beetje een lijn in je fietsgebruik te herkennen en maak een afspraak op de dag die je past, in de periode van het jaar die jou past. We houden dan een vervangfiets voor jou gereserveerd. Een tussentijds nazicht laat je uitvoeren wanneer je in een bepaald onderdeel je vertrouwen verliest: problemen met de verlichting, een tikkend geluid van ergens uit de trapas, vitesses die het niet meer zo precies doen, …

Fiets van onderhoud naar onderhoud ipv van herstelling naar herstelling.

Pierre aan achterbrug

Kennis & Kunde

De afgelopen 20 tot 30 jaar gebeurde er veel in de fietsindustrie. Nieuwe materialen zoals aluminium en daarna carbon werden in de framebouw geïntroduceerd. Verschillende nieuwe schakelsystemen tot en met volledig automatisch schakelende fietsen verschenen in het aanbod. De geometrie van een mtb werd onder invloed van nieuwe wielmaten volledig herbekeken. De elektrisch ondersteunde fiets beleefde zijn definitieve doorbraak en bracht heel wat te weeg. We werden keer op keer voor een stevige uitdaging gesteld.

Om deze evoluties de baas te kunnen volstaat het niet om enkel te kunnen terugvallen op een diploma en de jaren van ervaring. Bijscholen wordt een noodzaak en dat moet dan een werkwoord worden. Vandaag de dag volgen we de bijscholingen die ons door de leveranciers worden aangeboden, zoeken we zelf naar bijkomende opleiding en organiseren we intern een eigen scholingsprogramma voor iedere medewerker. De basis waarmee we naar dit alles kijken is en blijft ons gezond verstand en helder denken.

Door onze kennis en onze kunde up-to-date te houden maken we de afspraak met de toekomst.